Forum

Please or Register to create posts and topics.

Star Wars Squadrons

PreviousPage 3 of 3
Quote from Driogan on 3. October 2020, 0:02

@axident

@woooot

 

Det er sygt fedt i VR ?

Komplett fuckede lige min Hotas levering, nu regner de med at sende den d.7. til mig, så jeg må vente.

@woooot jeg har prøvet med tastatur og mus, bare for at prøve det. At styre med musen er ikke det fedeste, men det kan gå. Før jeg købte HOTAS spillede jeg World of war planes og Warthunder med mus og tastatur. Warthunder var generelt noget bras, men WOWP kunne sagtens spilles. SWS er efter min mening midt i mellem. Styringen er udemærket. Men min Logitech Pro Hero mus har kun 4 knapper. Og det ville klar være nemmere med lidt flere knapper. Men uanset hvad du har af udstyr så syntes jeg du skulle prøve med det du har. Du kan sagtens spille story og lære interfacet at kende. Jeg prøvede efter ca en time at spille multiplayer og det gik ikke særligt godt for mig. Men det gik dog bedre end multiplayer training, som er lidt af en udfordring. Jeg måtte indse at, det godt kan betale sig at træne lidt i story mode.

Lige et tips til når du får HOTAS. I opsætningen skal alt som hedder friction sættes til 100% og deadzone skal være 0%. Standartindstillinge er ubruglig. Manøvre er alt for langsom.

Fedt, tak Axi!

Så er jeg ved at komme i gang med Squadron.
Der var lige nogle forhindringer.
Jeg havde bestilt et sæt Thrustmaster Warthog hos Komplett. Men deres leverings dato missede 2 gange, så jeg købte et brugt i stedet.
Og så skulle jeg lige modificere monteringen, som slet ikke passede til mit playseat.
Så der skulle lige lidt DIY løsninger til, men nu er det monteret og virker.

Jeg har dog ikke rigtig fået spillet, for jeg roder med 1000 knap indstillinger, følsomhed osv.
Og jeg er ikke vant til at spille space sim overhovedet, og slet ikke med joystick.
Så vil lige spørge jer, hvad I har bundet til joystick movement?
Frem og tilbage, er naturligvis op og ned. Men hvad har i til siderne? De eneste muligheder er vel yaw og roll? - Det føltes næsten som om jeg manglede noget - har sat den til roll. Men det betyder jo at den eneste måde at "turn" i en retning, er at roll på siden, og så er det jo egentlig op og ned styringen med joysticket, som gør du drejer i ønskede retning.

- Gætter på at det er korrekt, men damn jeg mister let orienteringen, I VR i hvert fald, fordi man let lige spinner 360. - Squadron er helt sikkert ikke for de sarte "VR balancer", når man lige tilter rundt på 3 akser.
Overvejer om man kan binde yaw+roll til samme funktion, så man både roller og svinger når man tager joystick højre og venstre.

Er der bedre bindings?

Quote from wOOOOt on 28. October 2020, 9:59

Så er jeg ved at komme i gang med Squadron.
Der var lige nogle forhindringer.
Jeg havde bestilt et sæt Thrustmaster Warthog hos Komplett. Men deres leverings dato missede 2 gange, så jeg købte et brugt i stedet.
Og så skulle jeg lige modificere monteringen, som slet ikke passede til mit playseat.
Så der skulle lige lidt DIY løsninger til, men nu er det monteret og virker.

Jeg har dog ikke rigtig fået spillet, for jeg roder med 1000 knap indstillinger, følsomhed osv.
Og jeg er ikke vant til at spille space sim overhovedet, og slet ikke med joystick.
Så vil lige spørge jer, hvad I har bundet til joystick movement?
Frem og tilbage, er naturligvis op og ned. Men hvad har i til siderne? De eneste muligheder er vel yaw og roll? - Det føltes næsten som om jeg manglede noget - har sat den til roll. Men det betyder jo at den eneste måde at "turn" i en retning, er at roll på siden, og så er det jo egentlig op og ned styringen med joysticket, som gør du drejer i ønskede retning.

- Gætter på at det er korrekt, men damn jeg mister let orienteringen, I VR i hvert fald, fordi man let lige spinner 360. - Squadron er helt sikkert ikke for de sarte "VR balancer", når man lige tilter rundt på 3 akser.
Overvejer om man kan binde yaw+roll til samme funktion, så man både roller og svinger når man tager joystick højre og venstre.

Er der bedre bindings?

Hvis ikke du kan "twiste" dit joystick så får du brug for et par pedaler til yaw funktionen 🙂
Det er twist delen der er gået i stykker i mit joystick for nyligt desværre 🙁 så kan kun yaw til venstre.. hvilket ikke lige helt fungere ^^

Jeg har også Thrustmaster WARTHOG.

Hvor jeg i MSFS2020 har ROLL på x-aksen, har jeg i stedet valgt at gå med YAW på x-aksen. Det er simpelthen for svært at sigte med YAW på pedalerne (ja, man skal have pedaler hvis man bruger WARTHOG).

Derfor har jeg så placeret ROLL på pedalerne, men IKKE på sliderne, men i stedet på træde-funktionen på pedalerne (dem man bruger til at bremse med i MSFS2020/flight sims).

Udover dette har jeg naturligvis rodet en del med at opsætte mine bindings til targeting, primary, secondary, tertiary fire, osv. Dem gider jeg ikke gå igennem nu, med mindre der er ønske om det. De er nemme nok at finde en plads til, synes jeg, når man har spillet lidt, og fundet ud af hvad man har brug for.

Jeg har spillet meget flysimulator. Og som jeg skrev tidligere er SWS ikke flysimulator.
Roll vil i en i flysimulator normalt bruges på x aksen og yaw på z aksen eller pedaler hvas man har det. Eller alternativt på TWCS throttle controllerens rz akse som i mit tilfælde. Men det er jo smag og behag, hvad man vælger. Jeg kan for det meste sagtens have yaw på z aksen på mit joystick i en flysimulator. Men i SWS drejer man simpelthen for langsom udelukkende ved roll. Så man er tvunget til at bruge både yawog roll samtidig for at det går hurtigt som minimum.

Jeg skulle lige vænne mig til det, da det er så "forkert" i forhold til flysimulator. I en flysimulator bruges yaw til små side justeringer. Og de er små fordi man på et rigtigt fly vil få en enorm belastning på halen, men store udsving. Som i værste tilfælde kunne rive halen af. Derfor er det helt almindeligt at bruge roll til store og hurtige drej, da belastningen er lige så stor og ikke kan rive et fly fra hinanden..

Men SWS er jo ikke en flysimulator. Og det er umuligt at rive noget som helst fra hinanden. Måske fordi man flyver i rummet? Der er jo ingen luftmodstand, som er den som i vores atmosfære give den store belastning på et haleror, yaw. Men uden luftmodstand, er der ingen ror eller flaps som virker. Der vil udelukkende være en thruster som i virkeligheden virker. Nå, men det er jo Star Wars på godt og ondt. Der er både tyngdekraft og luftmodstand og lyd i det kære rum.  Så virkeligheden er sat ud af spil.

Når det er skrevet. Så har jeg ikke spille vanvitig meget. Desvære har jeg også kun en gang set én fra denne tråd på Discord, når jeg har spillet. Så for mit vedkommende er det ikke blevet til meget multiplayer. Men det vil jeg rigtig gerne. Så jeg håber vi kan koordinere lidt tid og forhåbenlig få prøvet at spille lidt sammen.

I dag søndag, er min spille dag. Men undtagelse af 2 timer imellem kl 13-15. Der er det F1 tid. Og det SKAL ses live. Men ellers kan i finde mig på Discord hvis i vil spille. Ellers er det bare at kontakte mig. Om aftnen efter kl 20 er jeg næsten altid tilgængelig. Jeg hedder også Axident på Discord og i SWS. Så det er bare at kontakte mig døgnet rundt. Hvis jeg ikke jeg ikke skriver tilbage hurtigt er jeg optaget eller på lydløs. I kan altså ikke genere mig, uanset hvor når i kontaktert mig. Så tøv ikke med det.

Må desværre indrømme, at jeg næppe kommer til at spille Squadron, selvom jeg har investeret en del i sæde og joystick delvis pga. denne titel. Men også pga. andre, bla. MS FLightsim2020 som får VR snart.

Jeg går simpelt hen kold i Squadrons opsætning.
For det første, så skal jeg jo ha mit hotas tilsluttet, for sætte op i dette. Og når det er tilsluttet, så er det via Hotas, jeg skal vælge menuer.. Så først time gik med at lære hvor knap 1-12+ sidder på min warthog throttle.. Så helt insane - men kan det nu. Og så kommer valg af styring.
Og ja, det hjalp gevaldigt at ha Yaw på joystick x-axe. Så kunne jeg endelig styre..
Men føler det er enormt svært at styre ordentligt. Alt virker, men alle disse cotrols og knapper, jeg  glemmer hvad der er hvor, og følingen med joysticket er ikke "naturlig" som når mus og taster er en del af "dig selv".. Det kræver naturligvis træning... Men her slipper min tålmodighed op. Dels ved at jeg nok skal sætte flere knapper op, jeg ikke har naturlig fornemmelse for, men også følsomhed for joystick.... - Det der knækkede lysten nu, var i intro, hvor min Tie-fighter blev "stunned" og den siger "Mash any button to continue"... Ligemeget hvad jeg hiver i eller trykker på, så sidder jeg fast..

Det spil mangler i den grad bruger venlighed under opsætning i VR...

I stedet rå-hygger jeg i American Truck Simulator, som ikke engang er lavet til VR, men bare moddet af entusiaster.. Det VIRKER, Det er FEDT og mega hygge at trucke på landevejene med radioen på noget fed musik ingame. Det spil, virker, og opsætning er let med mus og tastatur aktivt.

Måske vender jeg tilbage til Squadron, en dag jeg har lyst til en udfordring... Men ikke lige pt. 😀

Jeg kan godt følge dig. Det er en meget stejl learning curve, og de burde have brugt meget mere tid på at gøre indstillingerne nemmere. Fx ved at visualisere din hardware som fx MSFS2020 gør. Udvalget af HOTAS osv. er forholdsvist overskueligt, så jeg synes godt de kunne have understøttet de mest populære modeller i deres interface. Evt. også lavet keymapping-profiler til dem i samme ombæring.

 

Jeg ELSKER ATS og ETS2. Jeg spiller en del ETS2, men holder dog en pause nu hvor jeg dyrker WoW i høj grad igen. Men det er et fantastisk spil. Det eneste jeg savner er at de opdaterer grafikken og gør verden mere levende og realistisk. Forestil dig at køre rundt i ATS i en verden, der ligner den fra RDR2 eller GTA5 eller det kommende GTA6. Det ville være eminent.

wOOOOt has reacted to this post.
wOOOOt

Jeg bruger langt fra alt det som man kan indstille. Det har indtil nu slet ikke været nødvendigt. Jeg er på arbejde nu. Når jeg kommer hjem skal jeg lave en oversigt over de indstillinger jeg indtil nu har brugt.

Men lige et tip. Inden jeg fik sat alt op på min hotas brugte jeg joystick til styring og læse og missil og keyboard til andre funktioner. Så det kan godt blandes.

PreviousPage 3 of 3