Forum

Please or Register to create posts and topics.

Den Nye VR tråd

PreviousPage 3 of 5Next

Ingen tvivl om at standard Q2 udgaven er super fin, hvis man kun skal hygge VR spille!
Folk siger dog at med den bløde strap, der er den front-heavy, så man kan ikke have den på mere end ½-1 time, før det irriterer ansigtet.

Personligt, hvis jeg skulle have den, så ville jeg holde øje med at der kommer en DIY fix, hvor man kan sætte HTC Vives Super headstrap på, og så skaffe sådan en. Så får du bedre komfort og bedre lyd i 1 løsning = win for mig.

Squadron blev en skuffelse for mig, hvor jeg går kold i alt for mange knapper og dårlig opsætning i VR.

Til gengæld vil jeg anbefale American Truck Simulator.
Med 2 forbehold:
1 - rat og pedaler er en klar fordel!
2 - kræver vist en beefy PC.
Spillet er ikke lavet til VR, men moddet, og selv med et 2080ti kort, så hakker grafikken, når jeg kører i en by. Det kan den ikke lide.
Heldigvis er 95% af spillet kørsel på landeveje, og det kører fint.

Det er det VR spil, jeg har spillet i længste session på 2-3 timer uden at blive træt. Det er bare mega hyggeligt, og total indlevelse, at sidde i en lastbil på landevejene, og følge med i trafikken.

Så fik jeg joinet VR familien. Røg på en Oculus Rift S.

Hedder bOOmerDK derinde hvis nogen vil tilføje mig.
Har ikke nogle spil endnu, men sidder meget i Pokerstars VR og hygger. ?

wOOOOt has reacted to this post.
wOOOOt

Velkommen til VR bOOmer 🙂

Rift S er bestemt et godt køb, også stadig.
Men den er ved at være old-gen.

Hvis andre overvejer VR, så er der reelt kun 1 anbefaling lige nu. Quest-2!

Der er 4 relevante VR headsets på markedet, men Quest2 er en no-brainer specielt til nye i VR.
Største MINUS ved Q2, er at det kræver Facebook login! Jeps, det er FB der ejer Oculus, og med et FB VR headset på hovedet, så ved FB hvordan du bevæger dig, hvor høj du er, og hvad og hvor ofte du gamer VR.

Quest-2 er et standalone VR headset, som betyder at VR-CPU og det hele sidder i VR masken.
Jeps det er en mobil løsning, som er overraskende stærk!
Dog ville jeg aldrig anbefale en mobil løsning i sig selv, da "rigtig VR" er PC drevet.
Men det kan Quest 2 også med et ekstra "lidt dyrt" kabel.
Og som om det ikke er nok... Q2 kan også PC VR trådløst, hvilket ikke var planlagt fra Oculus side.
Men nogle smarte hoveder, fandt en løsning med et trefieparts program, der gør det muligt at spille eks. Half-Life Alyx - fucking trådløst på Q2.
Det er ikke en 100% top løsning, da den giver 2ms latency - men det er spilbart!

Q2 er dog ikke helt perfekt.
På plus siden er billig pris, godt billede, god tracking, ingen ekstern base opsætning.
Men på minus siden er dårlig lyd, og virkelig dårlig head-strap, så man bliver nød til at købe deluxe versionen, som er komfortabel men ikke særligt stærk. FOV er også kun de gamle 100 grader, så jeg ville savne lidt mere, men det er stadig ok! Og lyd kan klares med trådløs headset, og headstrap kvalitet er der også workarounds på.
- Alt i alt er Q2 en virkelig stærk VR løsning, specielt i forhold til en pris omkring 300$. Det er crazy billigt i forhold til hvad man får.

De andre velfungerende VR alternativer er:
Oculus Rift S er den gamle Oculus løsning nu. Men stadig et godt headset.
Valve Indeks (som jeg har) er også 1½ år gammel nu. Men er stadig markedets #1 hvis man ser på den samlede pakke med god lyd, billede, komfort, bedste tracking, større 130 FOV mm.
Men til en pris på 8000,- og med nye VR der kommer som udfordrer ganske glimrende, der er Indeks kun en anbefaling til VR entusiaster, som godt kan ofre de 1000 euro.

Den sidste er HP Reverb G2.
Det headset har bedre billede end alle de andre, og er lige så god som indeks med komfort og lyd.
FOV er 110, men der hvor problemet ligger er at deres tracking af controller er ok, men ikke super!
Så G2 er bedste VR til sim spil, hvor du ikke bruger VR controllers, men rat, pedaler og joysticks.
Trackingen er "ok" og god nok til de fleste spil. Men man vil opleve tracking glitches ind imellem, i et ½ sekund, hvilket nok vil irritere de fleste gamle gamers.

Mht. til tracking...
Base tracking som Valve Index, og den gamle Vive m.fl. bruger er 100% den bedste VR tracking.
Ja det tager ½-1 time at sætte op. Men du får tracking, der er med 1 mm. nøjagtighed.
Quest2, ReverbG2 og Rift-S - de bruger kameraer i headsettet til "inside out tracking". (reelt er det outside in). Den løsning bliver aldrig lige så god som med baser - MEN, Q2 er vist meget tæt på. Så det er helt sikkert en holdbar løsning.
Sat i perspektiv:
Baser (indeks) = 100% tracking.
Quest2 = 97% tracking.
Rift-S ? 95%
Reverb G2 = 92%

Forskellen er at med en base der er korrekt placeret, der kan du ikke "gemme" dine controllers. Mens med inside out, der forsvinder controllers ud af synsfeltet når du har armene i specielle positioner, typisk bagud, over hovedet og ned langs siden. De har dog smart software, som kompenserer og regner ud hvor din arm er, så ofte når der ikke er tracking i et par milisekunder, så opdager du det ikke, fordi headsettes software kompenserer for det.
- Research selv, se en masse youtube og følg med på de 2 primære VR websites:

Road to VR – Virtual Reality News

Home

PS..
VR markedet har udviklet sig meget i 2020.
Der er flere fuld AAA VR titler end man kan nå at spille. De er enten direkte udviklet til VR, eller gamle PC spil, som er enten moddet, eller officiel patchet til VR. Læs reviews først, det er ikke alle som kører lige "let" (VR syge er altid et issue, og konverterede spil der ikke er lavet til VR, er ofte lidt mere VR syge fremprovokerende for dem der ikke er så VR stærke)

Quest 2 er kongen af VR i popularitet og tilgængelighed lige nu.
Og Reverb G2 blev ikke helt så populær som forventet.
Men Hardware udviklerne er ved at lære hvad folket vil have, og det ligger og ulmer, at der nok kommer nye løsninger i 2021.. Så mens man venter - køb en billig Q2.

Men der er store spil på vej, bla. Medal of honor der kommer i Dec.
Og hvis vi er heldige, så vil Microsoft Flightsimulator 2020's VR konvertering være en succes.
VR er uden tvivl simmernes stærkeste platform i fremtiden.

Selv sidder jeg pt. og hygger mig i American Truck Simulator, som er mega hygge i VR, og meget indlevende. Fanme åndsvagt når man prøver at ligge albuen i dør panelet, fordi man glemmer man sidder i sin gamer stol..

VR kom in sin nye form i 2015, hvor jeg hurtigt hoppede med på bølgen.
Og de nuværende Gen2 headsets har allerede aflivet VR's største problem i starten med screendoor effekt pga. for dårlig billed opløsning (for få pixels)
Billedet i de 4 current-gen headsets er ganske glimrende!
Det bliver de næste to år, som giver os headsets hvor billedet er klart nok, men komfort, lyd og større FOV bliver det næste som udvikles. Lyden er dog nær perfekt på Index og G2 som har samme løsning.

Lur mig om vi ikke inden for 5 år, ser VR i form af en skibrille, i stedet for de dykkermasker vi har i dag! Og om 10 år, så er det bare en brille...

Tak wOOOOt!

Jeg er helt blown away. Havde aldrig prøvet VR før, men da jeg lige fik nogle penge fra mine forældre, da de fik solgt deres hus, så skulle det lige prøves.

Kiggede også på forskellige headsets, og valgte Rift S, da jeg så kunne sætte den til min kraftige gamer computer.

Men ja, man er helt væk i en anden verden og tiden går så hurtigt. Hygge chatter med folk over hele verden inde i AltSpace, og spiller masser af gratis poker i PokerstarsVR.
Vil købe Lone Echo i dag, da det ligner et spil for mig. Vil da også prøve American truck simulator i VR.
Og er vild med Microsoft Flightsimulater, så venter med længsel til VR i det ?

Half-Life Alyx er selvfølgelig et must.
Eneste negative ved det spil, er at det får alt andet i VR til at ligne amatører.
Google Earth i VR er også en fed oplevelse.
Og så er der mange gode spil.
Men få dine VR ben = lær hvor meget du kan tåle med VR balancen, inden du går amok i nye spil.

Et par must haves:
HL-Alyx
Beatsaber
Arizona Sunshine
Superhot

Og jo Lone Echo er også kanon!

De 2 næste store titler er:

12. Dec. Medal Of Honor, Above and Beyond - Fuld AAA titel kun til VR.
Det er dog Oculus Exclusive, så kræver en Rift-S eller Quest2 med PC.
Dog forventer vi at andre VR-HMD kan spille via "revive"

23 Dec. - VR udvidelse/implementation til Microsoft Flightsimulator 2020.
MSFS2020 er almindelig PC flightsim, som får tilføjet VR mulighed. Så vi krydser fingre for at de implementerer det på den gode måde!

Quote from wOOOOt on 4. December 2020, 12:14

De 2 næste store titler er:

12. Dec. Medal Of Honor, Above and Beyond - Fuld AAA titel kun til VR.
Det er dog Oculus Exclusive, så kræver en Rift-S eller Quest2 med PC.
Dog forventer vi at andre VR-HMD kan spille via "revive"

23 Dec. - VR udvidelse/implementation til Microsoft Flightsimulator 2020.
MSFS2020 er almindelig PC flightsim, som får tilføjet VR mulighed. Så vi krydser fingre for at de implementerer det på den gode måde!

Det er lige præcis de to spil jeg holder øje med 🙂

Har selv Microsoft Flightsimulator, men har ikke fløjet så meget på det seneste. Så skal da helt sikkert ind og prøve det i VR 🙂

Medal Of Honor skal jeg også helt sikkert investere i. Glæder mig til at opleve 2. verdenskrig på tæt hold. Og så er der ikke zombier eller monstre i 🙂 Har Walking Dead i VR, og det er vildt fedt, men bare når jeg hører en lyd eller en zombie i det fjerne, så lukker jeg det ned. Stemningen er nogle gange for meget for mig. 🙂

Jeg har købt et Oculus Quest 2 VR sæt herhjem til i julegave (allerede åbnet) 😀

Overrasket over hvor godt VR man får til den pris.

Jeg har ikke prøvet så mange ting endnu, men det er bare spørgsmål om tid 🙂

PreviousPage 3 of 5Next